Кои храни отблъскват грипа и настинката

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8085014 www.24chasa.bg

Не е важно да се яде много, а качествено и без джънкфуд.

За типичните зимни болести е в сила правилото: храни се здраво, за да не се разболееш, но ако те хване грип или настинеш - наблегни на течностите.

Обяснението е, че пълноценното хранене подпомага имунната система, а когато човек вдигне температура и гърлото му драска, има нужда да компенсира обездовдняването и да не дразни възпалените лигавици.

За доброто състояние на имунната система помага балансираната диета с

алкализиращи,

витаминозни и

антиоксидантни

храни

и избягване на преяждането особено с джънкфуд. Това съветва д-р Митко Ригов, един от най-опитните специалисти по хранене и диететика с дългогодишен опит в Александровска болница.

Мощни противовъзпалителни и антивирусни свойства притежават продукти, съдържащи антиоксиданта кверцетин. Той се съдържа в забележителни количества в червения лук и червените ябълки, червените и черните боровинки, в зелен чай . Кверцетинът не само помага на организма да се съпротивлява на вирусите, но има потенциал да ограничава усложняването на инфекциите в бактериални.

Ако въпреки всичко усетим, че сме на ръба на разболяване, включваме някои от доказаните от науката народни рецепти.

Практиката на лекаря е показала, че имунната реактивност се подсилва от

комбинацията

джинджифил

+ кориандър

+ канела

Две супени лъжици настърган корен джинджифил се варят в 2 чаени чаши вода 15 минути и “чаят” се сваля от огъня. Във врялата течност се слага по една щипка от подправките кориандър и канела. Отварата се захлупва и се оставя да изстине, след което се прецежда. Между храненията се пие по една трета чаена чаша от течността. Този чай не само засилва отбранителните сили на организма, но и съдейства за потоотделянето и облекчава дишането - механизми на организма да се бори с неразположението.

Друга лесна и работеща рецепта за хора, които нямат стомашно-чревни проблеми, която дава специалистът, е:

средна по

големина глава

настърган

кромид лук

се залива с 1/2 л

горещо мляко

Пие се по една чаша вечер. При здрав стомах може да се направи и друго: смесват се равни количества сок от хрян, мед и вода и 2 пъти дневно се взема по 1 супена лъжица.

При гранично състояние между здраве и настинка увеличете билковите запарки с мед и лимон, отварата от сушени малини, зелените смутита, плодовите фрешове, чесъна, всички видове лук, супите и бульоните - особено пилешките и зеленчуковите.

Ако нямате противопоказания за пикантно - по-често яжте люти чушки, но избягвайте тежки и мазни храни, които отнемат много енергия за храносмилане, вместо организмът да я използва за борба с вирусите.

На етапа, в който няма съмнение, че инфекцията е надделяла, минете на кокоши бульон, прясно изцедени сокове, чай и изобщо на течна лесносмилаема, витаминозна и противовирусна храна, обяснява лекарят.

Смисълът е да

не се ангажира

много енергия

за превръщане

на тежката

храна в глюкоза Втората цел е да се овлажняват непрекъснато лигавиците - когато те са сухи, намаляват съпротивителните сили на клетките им, казва д-р Ригов.

Според диетолога е изключително важно в този период да се осигурят големи количества витамин С. В зимния асортимент на такива продукти с голяма бионаличност на витамина са

всички видове

чушки, всички

видове зеле -

и киселото,

кивито, лимоните

и портокалите

и другите цитруси с дебели кори.

Непременно трябва да се спрат сладките и тестените храни, които поощряват клетъчните възпаления и “хранят” и болестотворните микроорганизми.

Като цяло преяждането пречи, но и човек пред разболяване или вече повален от вирусите няма апетит. Затова е по-добре да се вслуша в тялото си. Добре е за няколко дни до преодоляване на неразположението да се придържате към минимални порции.

В последните години науката е по-толерантна и към народните средства, защото проучванията потвърждават вековния емпиричен опит. Например появиха се данни, че

дори 1 скилидка

чесън на ден

има превантивен ефект. Освен от чесън и лук имунната защита се подпомага и от хряна. Друго домашно средство за защита от зимните болести, в което и лекарите вярват, е сок от ябълки, морков и цвекло в съотношение 2:2:1.

Бразилски орех

и други храни,

богати на селен,

се смятат за доказани помощници за силен имунитет. Още по-добър ефект се постига, когато се комбинират с естествени източници на витамин D. С такава цел в списъка за пазаруване влизат морската риба и морските дарове, гъбите, морковите. Храни с високо съдържание на фибри също може да повиши съпротивителните сили. За топ се конкурират овесените ядки, ечемикът и елдата.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Световният шампион във Формула 1 Люис Хамилтън се справя доста добре с автомонтьорството. Той смени по спешност гумата на своя мерцедес, след като тя пострада при лек удар в тротоар до бензиностанция. А след това се похвали на последователите си в инстаграм с добре свършената работа. Те от своя страна не спестиха похвалите си за бързината

Капитанът Петър Занев вярва, че ЦСКА-София може да излезе от групата си в Лига Европа. Освен с "Клуж" "червените" ще играят с италианския "Рома" и швейцарския "Йънг бойс". "Всеки футболист чака тези двубои от Лига Европа - каза Занев. - Това са мачове, в които всеки един от нас иска да покаже най-добрата си светлина. Всяка точка е важна

Нидерландският нападател на "Левски" Найджъл Робърта претърпя катастрофа и пропуска гостуването на "Партизан" (Червен бряг) за Купата на България. Той участва в ПТП в близост до стадион "Георги Аспарухов". След направените прегледи бе установено, че играчът няма травми от инцидента. Все пак треньорът на "Левски" Георги Тодоров прецени Робърта да