Специалисти: Кафето може да е вредно за съня

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8125702 www.24chasa.bg
СНИМКА: Pixabay

Важността на редовния и здрав сън за човешкия организъм е доказана отдавна, пише “Дейли мейл“. Как да си го осигурим, без да разчитаме на хапчета и други изкуствени средства?

Първият съвет на специалистите е от рано сутрин да се излагаме на естествена, дневна светлина. Това “настройва” биологичния часовник на по-ранен час и в края на деня мозъкът ще иска сън. Излагането на дневна светлина рано сутрин не означава да ставате по изгрев слънце. Може да бъде направено и малко след началото на деня. Излагането трябва да е между 30 и 60 минути. Особено ефективно е, ако се комбинира с излагане на естествена, дневна светлина и в края на деня, малко преди залез, предава БГНЕС.

Втората мярка – не прекалявайте с дрямката по време на деня. Ако сте уморени, да дремнете в свободното си време е много изкушаващо. Но тази практика може да наруши вечерния сън, който е най-важен. Дрямката не трябва да бъде по-дълга от 20 минути. По-дълга дрямка от това може да доведе до усещане за отпадналост и да намали бдителността на човек. Дрямката не трябва да се практикува поне 6 часа преди вечерния сън, защото ще му се отрази негативно.

Не правете физически упражнения късно. Звучи противно на логиката, че физическите усилия могат да се окажат вредни за съня, но при някои хора е така. Упражненията повишават телесната температура, а при нощния сън е характерен лек спад. Така физическата активност скоро преди ляга “работи” срещу естествения процес на заспиване. Опитайте се да не тренирате до час или дори два преди лягане. Това не е валидно за всички хора, като на някои упражненията не пречат да заспят.

Третият съвет – яжте сутрин и в средата на деня. Храносмилателните процеси в тялото се забавят с приближаването на времето за спане. Ако поемете много храна преди лягане, това може да доведе до проблеми като производството на големи количества стомашни киселини, което засилва риска от киселини и дискомфорт по време на сън. Освен това проучвания показват, че храната консумирана вечер, в най-голяма степен се “складира” от тялото под формата на мазнини, вместо да се изгаря за необходимата ни енергия.

Четвърти съвет – кафето наистина може да е вредно за съня ви. Пиенето на кафе и някои видове чай, като зеления и черни, правят хората по-бдителни и активни, като блокират рецепторите на мозъка за аденозин – химикалът който “казва” на мозъка кога е уморен. Кофеинът обичайно достига максимален ефект около 15 до 45 минути след консумация. Въпреки това, как се отразява на организма зависи от много неща, сред които теглото на човека, лекарствата, които пие, състоянието на черния му дроб, количествата кофеин, които поема и дори генетичните му особености. В повечето здрави, възрастни хора, кофеинът продължава да циркулира в организма до 5-6 часа след консумацията. Така че е за препоръчване силното кафе или чай през късния следобед да бъдат избягвани.

Абонамент за печатен или електронен "24 часа", както и за другите издания на Медийна група България.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

С черни очила, клюмнала шапка, съвсем неглиже и с любимото куче се разхожда из центъра на столицата Ники Илиев, видя зоркото око на "България Днес". Актьорът видимо е позаслабнал и с немалко бели косми на брадата. Къде отиде онзи красавец, мечта за немалко

Футболистът на "Милан" Тео Ернандес няма спиране в последно време. Той сменя жените една след друга. Наскоро испанецът имаше кратък флирт с участничката в италианския "Биг брадър" Елиза де Паничис. Моделката сама потвърди за отношенията им в ефир. Това вбеси Ернандес. И явно е довело до край на отношенията им

Футболистите на "Левски" ще получат заплати и този месец. Клубът успя да събере средства, за да се разплати с тях на 20 февруари. Тогава е датата, на която играчите взимат месечните си възнаграждения. Парите постъпиха в касата на "сините" благодарение на отличната посещаемост на дербито с ЦСКА-София. На Националния стадион имаше над 27 000 зрители