Защо докосваме лицето си толкова често и как да се ограничим?

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/8396075 www.24chasa.bg
Защо докосваме лицето си толкова често и как да се ограничим СНИМКА: Pixabay

Коя от препоръките във връзка с ограничаването на заразата от COVID-19 е най-трудна за спазване и най-често бива нарушавана?

"Да кажеш на хората да не правят нещо, което извършват несъзнателно, е класически проблем. Много по-лесно е да накараш някого да си мие по-често ръцете, отколкото да не си пипа лицето. Не е никак ефективно да кажеш просто: Не прави нещо, което правиш несъзнателно" – казва Майкъл Холсуорт, психолог от Колумбийския университет, предава БНР.

Дотук добре, но защо все пак си пипаме лицето толкова често?

"Защото проявяваме фундаментално за нашия вид поведение, твърди Мартин Грундвалд, психолог от Лайпцигския университет. – Докосването на лицето е от само-регулаторните механизми, които невинаги са свързани с комуникация с другите и най-често се извършват почти несъзнателно.

Наблюдава се при всички хора. Докосването е основна част от механизма ни на успокояване. Контактът кожа в кожа спомага освобождаването на окситоцин, което повишава спокойствието и намалява стреса."

Друг път докосваме лицето си като форма на успокоение, когато общуваме с другите.

Например, когато усещат неудобство или нежелание да се захванат с нещо, мъжете най-често пъхат пръст между яката на ризата и врата си, а жените, докосват ямката в основата на шията си.

Докосването е важен елемент от невербалната комуникация, но уви и ключов фактор в разпространение на зараза. Така че възниква друг важен въпрос:

Как да го ограничим?

Носенето на маска може да е спорно по отношение на предпазването, но може да ни помогне и да намали несъзнателното докосване на лицето. Има и други техники да ограничим движението на ръката към лицето:

– например да разпознаваме ситуациите, които ни предизвикват, и да действаме проактивно;

– когато усетим порив да се пипнем, например да се почешем, да използваме ръкава или опакото на ръката – не е идеално решение, но е по-добро от пръстите.

– да държим ръцете си заети – спинърите или антистрес топките могат да са от полза. Само не забравяйте да ги миете.

Стивън Хейс, психолог, който пише в блога Ask the Professor, твърди, че един от начините да ограничим движението е да броим пътите, в които го правим.

Може да използвате телефона си, бележник, броеница – каквото се сетите – просто отделете време и наистина записвайте – това ще намали поведението в рамките на половин час.

Методът работи, дори да не сте съвсем старателни, самото усилие да го правите – вече дава резултат и намалява броя на докосванията.

ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Да вдигнем самолета, пардон, имунитета. В тази ситуация изловиха топпапараците на "България Днес" шефа на новините на Би Ти Ви Венелин Петков. В столичен супермаркет Петков натовари пазарската количка само с пресни плодове и зеленчуци. Тв звездата през цялото време бе с маска, въпреки че около него нямаше други клиенти

Арти е върната в природата, построиха й истинско жилище Иво АНГЕЛОВ Женски язовец изненадващо беше открит в строеж в центъра на София. Стресираното животно няколко дни е живяло сред прахоляк и бетон, преди да бъде спасено и върнато обратно в природата. "Когато получихме сигнала за язовец в огромен строеж, направо не повярвахме

Проф. Герджиков също ще се хвърли в бодиарта Надя Панкова Коронавирусът ще изгрее върху едно от най-изваяните тела на България. Художникът и майстор на бодиарта Иван Яхнаджиев ще изрисува символа на най-известната болест на света върху гърба на красивата ММА-шампионка Изабел Христова. На изложбата "АнтивирусНо" в сряда в столицата