Руски учени откриха молекула на РНК, потискаща размножаването на коронавируса

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9016914 www.24chasa.bg

Руски молекулярни биолози откриха в клетките на човека и на мишки молекула на РНК, способна да се съединява с частици на различни видове коронавируси и да забавя тяхното размножаване, предаде ТАСС.

Младшият научен сътрудник от Националния изследователски университет в Москва Степан Нерисян изтъкна, че екипът е открил частицата микроРНК miR-21, която е способна да се свързва с всички човешки коронавируси, предаде БТА.

Предполага се, че вирусът я използва за забавяне на своята репликация в началния етап на заразяването, за да отложи активния имунен отговор на организма.

Клетките на човека и на другите живи същества изработват големи количества къси нишки РНК. Те гъвкаво управляват активността на едни или други гени, като се свързват с тъй-наречената матрична РНК, своебразни "работни копия" на дадени участъци на ДНК, които клетките използват в качеството на шаблони за съставянето на белтъците.

Изкуствените копия на подобни микроРНК активно се използват в наши дни в експерименти и се разглеждат като един от възможните способи за борба с рака и други заболявания.

Екипът на Нерисян е могъл да отдели четири семейства микроРНК, които се свързват с всички коронавируси, които се срещат при човека. При опити с мишки било установено, че когато са заразени с вируса на атипичната пневмония, концентрацията на цитираните молекули mir-21-3р била осем пъти по-висока в клетките на белите дробове на болните гризачи. С тях патогенът се стреми да бъде по-малко забележим за резкия имунен отговор в първите етапи от развитието на инфекцията, когато той лесно може да бъде унищожен.

От тази особеност на коронавируса учените могат да се възползват по изкуствен начин като се повиши концентрацията на молекули miR-21-3р в организма на болния или чрез блокиране на тяхното изработване.

Баровеца, Димана и Ашли пеят и преподават едновременно  Фолкпевицата Димана, която изгря на чалга сцената преди 15-ина години, е преподавател по музика в училище "Княз Александър I" в Пловдив. Тя преподава на деца, след като се дипломира в специалност "Музикална педагогика" в Пловдивския университет