Засегнатите от паник атаки често са укорявани, че се преструват или си измислят

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9144434 www.24chasa.bg

Интервю с д-р Десислава Безинска-Шеинкова, доктор по психология и Шуслеров терапевт

- Страхът от заразяване с COVID-19 отключи посттравматични разстройства и паник атаки сред част от хората. Какво се случва при паник атака – какви са симптомите?

- Симптомите на паник атаката всъщност са подобни на тези на инфаркта: чувство на стягане в гърдите (както при сърдечен удар), силно чувство на страх, усещане за безсилие - чувството, че всичко свършва (може дори да е чувство, че човек умира). Поява на силно сърцебиене, учестен пулс и задух, затруднено дишане.

Тези симптоми до голяма степен объркват хората. Първоначално се плашат, че получават инфаркт и се обаждат на Спешна помощ. Когато бъдат прегледани, става ясно, че кардиограмата е чиста и става дума за паник атака. Разбира се, ако тази картина се наблюдава при млад човек, по-вероятно е да е именно панически пристъп, но това не пречи да се направи преглед при специалист, за да бъде изключено наличието на физиологичен сърдечен проблем.

- Какъв тип хора са по-предразположени и застрашени от прояви на паник атаки?

- Няма определен тип хора, които са с повишен риск от подобни прояви. Самата ситуация с COVID-19 обаче подпомогна при мнозина да се отключат паник атаки заради страха от смъртта и нагнетеното усещане за безнадеждност. Моите наблюдения са, че по-младите са по-склонни да потърсят помощ, докато по-възрастните се опитват сами да се справят с проблема. Обикновено тяхното обяснение е, че „не са добре с нервите“ и предпочитат да ползват медикаменти предписани от личен лекар, но не и да потърсят адекватна помощ от психолог или психиатър. Може би това е причината повече млади хора да търсят помощ за справяне с паническите атаки.

- Могат ли пациентите сами да си помогнат и от каква допълнителна помощ се нуждаят?

- Хората рядко се справят сами с този проблем, макар и да не е невъзможно. Много е важно техните близки да имат подкрепящо поведение. За съжаление голяма част от засегнатите от паник атаки не получават подкрепа в обкръжението си и биват укорявани, че се преструват или си измислят.

Моята молба към близките на тези хора е да забравят израза „Стегни се!“, защото той допълнително засилва тревожността у страдащия. Те нямат колан, който да стягат, а имат проблем, който се нуждае от решение! Подкрепящи фрази като „Аз съм с теб и ще ти помогна!“ или „Ще намерим заедно решение на проблема!“ са много по-подходящи и помагат на човека да не се чувства изоставен.

В повечето случаи обаче преодоляването на паник атаките изисква намесата на специалист – психолог и/или психиатър. За моите пациенти аз използвам една 10-стъпкова програма, която създадох на базата на опита ми. Виждам доброто й въздействие при засегнати от този проблем. Програмата е комплексна и едно от нейните предимства е персоналният подход към всеки, защото паническото разстройство често е придружено от някои физиологични проблеми, дължащи се на определени липси.

Препоръчвам също така да се опитат по-щадящи средства за регулация, например Шуслеровите соли, които могат да повлияят за намаляване силата на симптомите и могат да се приемат дългосрочно. За всеки е подходящо например втриването на Шуслеров мехлем №5 калиев фосфат в т.нар. „зони на страха” (областта на слънчевия сплит) по време на пристъп – това помага времетраенето на неприятното събитие да е по-кратко и да премине по-леко. Определено липсата на странични ефекти при Шуслеровите соли ги прави много по-подходящ избор от доста медикаменти. Все пак да не забравяме, че черният дроб е най-уязвим при ползването на лекарства, а с Шуслеровите соли не може да му бъде навредено, точно обратното – дори може да бъде подпомогната работата му.

Приемът на комбинация Шуслерови соли №2, №5 и №7 може да помогне за овладяването на ежедневния стрес и е подходящ за подкрепа на емоционалното равновесие. Препоръчва се при повишена тревожност и страхове, депресивни настроения, панически атаки, физическо и умствено изтощение и други. Приемат се по 5 табл. от всяка сол, разпределени сутрин - сол №2, на обед - сол №5 и вечер - сол №7.

- Кои са най-честите фактори от ежедневието, които могат да провокират поява на паник атаки?

- При всеки човек отключването на паник атаки е свързано с различно събитие, но определено ежедневният стрес и тежките ситуации в живота са от главните виновници за това състояние. Но да подчертая, че паническата атака е реакция, която организмът изгражда за ситуации, които са трудни за приемане, за ситуации, с които човек не се е сблъсквал и няма представа какво трябва да бъде поведението му в тях. И не на последно място – тя е проявата на тялото, когато търпението е свършило.

- Каква е психологическата нагласа, която ни е нужна в днешно време, за да успяваме да регулираме нивата на стреса?

- В днешните динамични времена е полезно хората да се научат най-вече на търпение и да намират начин за релаксация. Нужно е лично време, в което да правят любими за тях неща. Малко здравословен егоизъм би ги съхранил и би помогнал да не стигат до момента на появата на паник атаки. Грижата за домашен любимец, разходките сред природата и гледането на забавни филми или четене на такива книги, са добър способ за намаляване на напрежението. В същото време гледането на новини, затварянето в офиса или в дома, липсата на контакти с приятели, увеличават стреса и са сред основните фактори, създаващи усещането за безнадеждност, което е базово при паническото разстройство.