Заспиването с телефон разваля спермата

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9197841 www.24chasa.bg
Снимка iStock

Светещите устройства пречат на хормоналния баланс и добрия сън

Че смартфонът и таблетът не трябва да се използват в спалнята, е доказвано десетки пъти. Известно е, че светлината им пречи на заспиването, че ровенето в интернет преди сън влияе зле на нервната система и дори намалява желанието за секс.

Въпреки това милиони хора по света заспиват с устройства, които ги държат във връзка с глобалната мрежа. Даже пандемията от коронавирус увеличи този вреден навик, тъй като голяма част от дейностите ни се прехвърлиха в интернет. И ако нещо не си успял да направиш или провериш през деня, минутите преди сън са златно време за наваксване.

Само че израелски учени наскоро прибавиха още една причина, която да ви накара да помислите два пъти, когато поемате със смартфон в ръка към леглото, особено ако сте мъж, на когото предстои да създава поколениe. Тяхно проучване е показало, че електронните устройства влошават качеството на спермата. Екипът на Инситутата за сън и умора в Тел Авив е изследвал навиците на 116 мъже на възраст от 21 до 59 г., както и репродуктивните им възможности. Оказало се, че при тези, които често вечер сърфират в мрежата, сперматозоидите са по-слабо подвижни и в по-малка концентрация. Същото е положението и при мъжете с по-кратък сън, което кара изследователите да смятат, че между двете неща има връзка, но признават, че се нуждаят от още проучвания по въпроса.

Въпреки това първичните им заключения предизвикват голям интерес в академичните среди, тъй като през последните години редица учени се опитват да определят факторите, които влияят зле върху репродуктивните способности на мъжете. Проблем, за който все още малко се говори, въпреки че е причина за около една трета от случаите на безплодие. И ако развитието на репродуктивната медицина може да помогне при зачеване с некачествена сперма, все още не е в състояние да елиминира всички негативни фактори върху гените, които може да се предадат на плода.

Доколкото ни е известно, това е първото проучване, което открива връзка между излагането на светлина с къси вълни и качеството на спермата, казва ръководителят на израелския изследователски екип доктор Амит Грийн. Предишни проучвания пък са доказвали, че използването на светещи устройства преди сън намалява отделянето на мелатонин – хормон, който има отношение към заспиването и добрия сън.

Според американския репродуктивен епидемиолог доктор Шана Суон обаче резултатите на израелския екип са доста провокативни, тъй като не правят разлика между излагането на светещи устройства и продължителността на съня. Освен това изследването е сред мъже, които посещават в център за безплодие. Затова тя смята, че не трябва да се прибързва с изводи, че такова е положението при всички представители на силния пол.

“Ясно е, че излагането на изкуствена светлина във вечерните часове обърква хормоните. Така че няма нищо лошо да не използвате устройства няколко часа преди лягане”, обяснява доктор Суон пред сайта Еverydayhealth.

Според международно проучване от 2017 г. броят на сперматозоидите и концентрацията им са намалели с повече от 50 процента между 1973 и 2011 г. сред мъжете в Северна Америка, Европа, Австралия и Нова Зеландия. Смята се, че основни виновници за тази негативна тенденция са стресът, наднорменото тегло, некачественият сън и все по-честото ядене на преработени храни, особено тези от веригите за бързо хранене и продаваните в супермакетите полуфабрикати. Затова учените съветват мъжете от западните държави да се върнат към диета, включваща сурови плодове, зеленчуци и приготвени преди самото ядене риба или пилешко месо. Да избират богати на витамин B12 и витамин С продукти като портокали, картофи, спанак и ядки, като последните са особено ефективен помощник. Направено преди две години изследване сред 119 мъже е показало, че активното ядене на бадеми, орехи и лешници дори само за няколко седмици увеличава броя на сперматозоидите с до 16 процента.

Друг такъв мощен стимулант за тях е ликопен. Той е доказан антиоксидант и придава червен цвят на редица плодове и зеленчуци като диня, домати, червен грейпфрут и гуава. За разлика от други техни полезни съставки, които губят част от свойствата си при термична обработка, неговата концентрация се увеличава. И се усвоява много по-добре от организма, когато зеленчукът се приема сготвен като доматено пюре.

Успоредно със здравословното хранене обаче трябва да има и добра физическа активност, тъй като е доказано, че застоялият живот и наднормените килограми също допринасят за лошо качество на спермата, а и намаляват сексуалното желание. Затова е добре всеки мъж, дори и да не му предстои зачеване на дете, да се движи активно поне половин час всеки ден. Интензивна физическа активност, особено колоездене, джогинг и планинско катерене, не се препоръчва, защото е установено, че при тях се наблюдава влошаване на спермата, което се обяснява със стреса, който предизвиква натоварването на тялото.

Същият ефект се наблюдава и при прекомерното пиене и пушене. Всяко количество над 4 литра бира на седмица, литър вино или 350 грама твърд алкохол се смята за вредно за репродуктивните способности на мъжа. Освен това количеството трябва да се разпределя равномерно през дните, а не да се изпива наведнъж, за да не се затормозява организмът с усвояването му.