Риск ли е да шофирам с електрическа повреда в сърцето?

https://www.24chasa.bg/zdrave/article/9900982 www.24chasa.bg

Отговаря д-р Борислав Ацев, кардиолог, консултант на "24 часа" от старта на приложението "Докторе, кажи!" през 2001 г.

Към основните причини за появата на ляв преден хемиблок (ЛПХБ) с десен бедрен блок (ДББ) се отнасят възрастовите атеросклеротични поражения на електрическата система на сърцето, образувана от специални клетки в сърдечния мускул. Това изменение се среща главно при възрастни хора и се диагностицира на електрокардиограма. Тя показва блокиране на електрическите импулси на определени места в сърцето и провеждането им по обиколен път.

При възрастови поражения обикновено болните са безсимптомни и тогава прогнозата е благоприятна. Прогресирането на ЛПХБ с ДББ до А-V блок от висока степен се наблюдава при 10% от болните. Този процент е много по-висок (от 14 до 100%) при болни с органични увреди на сърцето, предизвикани от инфаркт, което променя прогнозата за дългосрочно преживяване, поради големия участък на поражение в миокарда. По-редки причини за ЛПХБ с ДББ могат да бъдат вродени аномалии, травми, миокардити, кардиомиопатии и др.

Понякога изменения в електрокардиограмата по този тип се получават след сърдечни операции, при които се засяга електрическата система на сърцето. Най-важното е, че при отсъствие на усложняване на тези промени с A-V блок, не се наблюдава повишение на смъртността независимо от причината за ЕКГ промените.

Когато се появи A-V блок, се засилва рискът от внезапна загуба на съзнание (синкоп) и внезапна смърт.

Европейското медицинско общество препоръчва разпределение на шофьорите със сърдечни заболявания в две групи: в първата влизат мотоциклети, леки автомобили и малки камиони с ремаркета. Втората включва камиони над 3,5 тона, автобуси и возене на пътници. В междинна категория са таксиметровите шофьори. За първата група шофирането се ограничава временно до лекуване на сърдечното заболяване. Окончателното разрешение се получава от кардиолог след необходимите изследвания и лечение.

Единствената категорична забрана получават шофьорите със синкоп. Професионалните водачи със сърдечни заболявания получават разрешение за работа от специални комисии, включващи кардиолози и други специалисти.

Още отговори на читателски въпроси за здравето вижте на сайта 24zdrave.bg